jump to navigation

SISTEMISASI ISLAM, IMAN, IHSAN November 7, 2008

Posted by Aulia Prima Kharismaputra in agama islam.
trackback

A. Pengertian iman dan konsepnya. masjid

Iman dari segi bahasa membawa arti percaya. Dalam konteks penghayatannya di kalangan umat islam, iman membawa maksud mengaku dengan lidah, membenarkan dengan hati dan mengamalkannya dengan anggota.

Dalam arti kata lain bahwa seseorang yang mengaku dengan lidahnya mengenai keesaan dan kekuasaan Allah, mestilah membenarkannya dengan hati dan melaksanakan segala perintah-Nya serta meninggalkan larangan-Nya.

Terdapat enam asas kepercayaan dalam amalan, cara hidup islam yang dikenali sebagai rukun-rukun iman. Hal ini telah dijelaskan oleh Rasulullah dalam sebuah hadistnya yang bermaksud:

” iman itu ialah bahwa kamu yakin dan;

percaya kepada Allah,

percaya kepada malaikat-malaikat-Nya,

percaya kepada kitab-kitab-Nya,

percaya kepada rasul-rasul-Nya,

percaya dengan kedatangan Hari Akhirat dan

percaya dengan ketentuan balk dan buruk dari-Nya”.

Orang yang tidak percaya dan tidak yakin dengan perkara-perkara atau rukun-rukun iman tersebut adalah kafir. Orang islam yang menafikan salah satu atau semua rukun iman dianggap murtad iaitu terkeluar daripada agama islam.

B. Pengertian islam dan konsepnya.

Islam daripada segi bahasa bererti sejahtera. Dalam konteks penghayatannya di kalangan umat islam ia bermaksud menyerah diri, tunduk dan patuh melaksanakan segala perintah Allah dan membenarkan semua ajaran yang dibawa oleh Rasulullah.

Terdapat lima perintah Allah yang mesti dipatuhi dan dilaksanakan oleh seseorang islam yang dikenali sebagai rukun-rukun islam. Rukun-rukun islam ini terkandung dalam sebuah hadis Rasulullah yang bermaksud:

” islam itu adalah bahwa engkau bersaksi tiada Tuhan yang layak disembah melainkan Allah, Nabi Muhammad adalah pesuruh Allah, mendirikan solat, menunaikan solat, menunaikan puasa, mengeluarkan zakat dan mengerjakan zakat dan mengerjakan haji dia Makkah jika berkemampuan.”

C. Konsep ihsan

Konsep ihsan ini telah digambarkan oleh Rasulullah dalam sebuah hadistnya yang bermaksud:

” ihsan adalah bahwa engkau menyembah Allah seolah-olah kamu melihat-Nya, jika kamu tidak dapat melihatnya, maka sesungguhnya Dia sedang melihat kamu”

Hadist ini menjelaskan bahwa ihsan itu adalah tindakan seseorang melakukan sesuatu amalan atau kebaikan kerana menyadari bahwa Allah sedang memerhatikan gerak-geriknya dan dia hanya mengharapkan balasan baik daripada Allah semata-mata.

Dalam arti kata lain bahwa semua amalan kebajikan yang dilakukan adalah dengan penuh keikhlasan.

D. Intisari hubungan antara iman, islam dan ihsan.

Setelah dijelaskan maksud iman, islam dan ihsan, maka suatu kesimpulan dapat dibuat berdasarkan hubungan ketiga-tiganya iaitu:

Seseorang yang percaya dan yakin dengan keesaan dan kekuasaan Allah (iman) akan senantiasa tunduk menerima perintah Allah dan patuh melaksanakan nya (islam) dengan penuh keikhlasan tanpa mengharapkan ganjaran oleh manusia (ihsan).

Gabung jalin antara keyakinan terhadap Allah, kepatuhan melaksanakan perintah-Nya dan keikhlasan yang sepenuhnya akan melahirkan insan

Ciri-ciri orang yang sempurna iman, islam dan ihsannya adalah seperti berikut:

Percaya dan yakin dengan kewujudan Allah dan kekuasaan-Nya.
Percaya dan yakin dengan kewujudan para malaikat, kitab-kitab suci Allah, para rasul, kehadiran Hari Akhirat dan ketentuan balk dan buruk daripada Allah.
Taat dan tekun melaksanakan perintah-perintah Allah seperti solat lima waktu sehari semalam, puasa sebulan di bulan Ramadan, mengeluarkan zakat dan menunaikan haji di Makkah.

Senantiasa ikhlas dalam semua amalan yang dilakukan dan sentiasa mengharapkan hanya ganjaran daripada Allah semata-mata.

About these ads

Comments»

No comments yet — be the first.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: